Cover image for BHMN 2025: Sleep Locks the Bones av Maritea Dæhlin
theatreConcertOther

BHMN 2025: Sleep Locks the Bones av Maritea Dæhlin

Når

Fredag 17. oktober
Starter 17:00

Hvor

Nordic Black Theatre & Cafeteatret
Hollendergata 8
Oslo

Arrangør

Maritea Dæhlin og Nordic Black Theatre

Visninger 16. – 18. oktober
Sted Nordic Black Theatre 6 Cafeteatret, Hollendergata 8
Språk Blanding av norsk, engelsk og spansk
Lengde ca. 60 – 75 min.
Publikumskapasitet 10 pers.

Sleep Locks the Bones er en lydforestilling/lydinstallasjon hvor tekst og stemme får stå så å si alene i en kollektiv opplevelse med temaet søvn. En liten gruppe publikummere av gangen blir invitert inn til å finne en komfortabel posisjon, slappe av, for så å lytte til en stemme som ikke klarer nettopp dette: å slappe av.

En scenetekst har blitt til et lydverk, hvor språk, rytmer, historier og drømmer blandes sammen i et scenisk-auditivt-landskap.

«Søvn» er tematikken som binder det hele sammen. Søvn som en metafor for stedet hvor vi er så trygge at vi kan gi helt slipp, hvor vi gir plass til underbevisstheten og drømmene våre. Samtidig er søvn en tematikk som rommer motsatsen: å være våken, så våken at man kontinuerlig leser seg selv og verdenen man er en del av eller er omringet av.

Vi er mange som strever med søvnen, som våkner om natten med tanker som ikke gir slipp og som veier så mye mer enn om dagen, både på grunn av å til tider (for å ikke si hele tiden) være høye på livet og arbeidet, høye på adrenalin, men kanskje også av mørkere årsaker, tidligere hendelser og opplevelser som kan gjøre det vanskeligere å gi seg hen til søvnen.

Går det an å tillate seg selv å bare være, uten å være så våken at man kontinuerlig leser omgivelsene? I så fall, er dette noe alle har muligheten til? Det er bestandig noen av oss som er våkne, særlig ute blant mennesker, på et teater, på en flyplass, på en fest eller på en stille
vei om natten – men også blant dem av oss som er alene og prøver å sove.

«Er det noe jeg savner generelt i scenekunsten om dagen er det at publi-
kum utfordres på hvordan vi skal betrakte og fortolke kunsten og verden i
forlengelsen av den. Ved å stille spørsmål om hvordan vi som mennesker
betrakter og fortolker i skjæringspunktet mellom vårt eget indre og verden
rundt oss, utfordres også publikum, opplever jeg, til å ta aktive valg i vår
egen persepsjon også fordi det kan øke og utfordre vår egen bevissthet.
Det er vi som eier fortolkningen, og det er i dag en progressiv tanke.»

-Klassekampen

Konsept, regi, scenetekst, stemmeskuespillerinne Maritea Dæhlin

Lyddesign Truls Hannemyr

Scenografi, lys, produksjonsledelse Corentin JPM Leven

Rekvisitter, scenografi Soh Tokunaga

Ytre ører Arturo Tovar, Hannah Wozene Kvam

Printet dikt Luna Maran

Foto Signe Fuglesteg Luksengard

Management og booking Elisabeth C. Gmeiner

Et bestillingsverk av Nordic Black Theatre

Co-produsent Black Box teater

Støttet av Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Stiftelsen Fritt Ord, Dramatikkens Hus