
BHMN 2025: Sleep Locks the Bones av Maritea Dæhlin
Når
Hvor
Arrangør
Visninger 16. – 18. oktober
Sted Nordic Black Theatre 6 Cafeteatret, Hollendergata 8
Språk Blanding av norsk, engelsk og spansk
Lengde ca. 60 – 75 min.
Publikumskapasitet 10 pers.
Sleep Locks the Bones er en lydforestilling/lydinstallasjon hvor tekst og stemme får stå så å si alene i en kollektiv opplevelse med temaet søvn. En liten gruppe publikummere av gangen blir invitert inn til å finne en komfortabel posisjon, slappe av, for så å lytte til en stemme som ikke klarer nettopp dette: å slappe av.
En scenetekst har blitt til et lydverk, hvor språk, rytmer, historier og drømmer blandes sammen i et scenisk-auditivt-landskap.
«Søvn» er tematikken som binder det hele sammen. Søvn som en metafor for stedet hvor vi er så trygge at vi kan gi helt slipp, hvor vi gir plass til underbevisstheten og drømmene våre. Samtidig er søvn en tematikk som rommer motsatsen: å være våken, så våken at man kontinuerlig leser seg selv og verdenen man er en del av eller er omringet av.
Vi er mange som strever med søvnen, som våkner om natten med tanker som ikke gir slipp og som veier så mye mer enn om dagen, både på grunn av å til tider (for å ikke si hele tiden) være høye på livet og arbeidet, høye på adrenalin, men kanskje også av mørkere årsaker, tidligere hendelser og opplevelser som kan gjøre det vanskeligere å gi seg hen til søvnen.
Går det an å tillate seg selv å bare være, uten å være så våken at man kontinuerlig leser omgivelsene? I så fall, er dette noe alle har muligheten til? Det er bestandig noen av oss som er våkne, særlig ute blant mennesker, på et teater, på en flyplass, på en fest eller på en stille
vei om natten – men også blant dem av oss som er alene og prøver å sove.
«Er det noe jeg savner generelt i scenekunsten om dagen er det at publi-
kum utfordres på hvordan vi skal betrakte og fortolke kunsten og verden i
forlengelsen av den. Ved å stille spørsmål om hvordan vi som mennesker
betrakter og fortolker i skjæringspunktet mellom vårt eget indre og verden
rundt oss, utfordres også publikum, opplever jeg, til å ta aktive valg i vår
egen persepsjon også fordi det kan øke og utfordre vår egen bevissthet.
Det er vi som eier fortolkningen, og det er i dag en progressiv tanke.»
-Klassekampen
Konsept, regi, scenetekst, stemmeskuespillerinne Maritea Dæhlin
Lyddesign Truls Hannemyr
Scenografi, lys, produksjonsledelse Corentin JPM Leven
Rekvisitter, scenografi Soh Tokunaga
Ytre ører Arturo Tovar, Hannah Wozene Kvam
Printet dikt Luna Maran
Foto Signe Fuglesteg Luksengard
Management og booking Elisabeth C. Gmeiner
Et bestillingsverk av Nordic Black Theatre
Co-produsent Black Box teater
Støttet av Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Stiftelsen Fritt Ord, Dramatikkens Hus



